Vehreästä tontista rakkamaaksi

Vehreä tontti on nyt historiaa ja vaikka pihasuunnitelmakin on jo valmis, tuntuu syreenit ja aroniat nyt tosi kaukaisilta. Tontti on raivattu ja maatyöt aloitettu. Maaurakoitsijamme Jari Isomäki aloitti hommansa vikkelästi. Ensin tontille ilmestyi Komatsu, sitten kasoja ja iso kuoppa. Pian kallio olikin jo näkyvissä ja oli aika aloittaa louhintavalmistelut. Meillä jysäytyshommiin valikoitui Louhintaurakointi Noopila Oy. Louhijalla ei myöskään nokka pitkään tuhissut kun tonttimme alkoikin jo muistuttaa Haltin rakkamaata. Kävimme huiputtamassa Haltin kesällä 2013. Vanhoista vaelluskuvista löytyi rakkamaisemaa, joka ei kyllä kovin paljon eroa tämän hetkisestä tonttimaisemastamme. Melkein tekisi mieli jättää kaikki tuo louhe meidän rinteeseen. Tulisi hiukan erilainen piha kuin suunniteltu. Mutta ehkä nautimme rakkamaasta pohjoisessa ja pitäydymme syreeneissä ja aronioissa.

IMG_4334 IMG_4506IMG_4499 IMG_4493

Kaiken kaikkiaan louhintaa tuli reilu 300 kuutiota eli kyllä tontilla on tanner tömissyt kun louhija on ollut työssään. Meillä kävi kuitenkin melko mukavasti kun louhe meni niin pieneksi, että siitä saatiin hyvää ainesta täyttöihin. Jäi vähemmän poisvietävää. Löysimme läheltä tonttia firman nimeltä Kalliorakennusyhtiöt, joka otti vastaan louhetta tontiltamme. Tämä firma löytyi ihan sattumalta kun ajelimme lähistöllä ja näimme suuren louhekasan. Louhekasa paljasttui firman kiviainesten noutomyyntipisteeksi ja päätimme soittaa heille. Louhetta ei siis tarvinnut kuskata Kulmakorpeen, jonne muu maa-aineksemme oli aiemmi kuskattu. Louheen kuljetusmatka lyheni ja kukkaro kiittää.

Mainokset

2 thoughts on “Vehreästä tontista rakkamaaksi

  1. Terve, kiva blogi teillä. Minua kiinnostaisi kovasti louhinnan kustannukset; oliko teillä missä hintaluokassa ja mitä poisvienti kustansi?

    Tykkää

    1. Moi! Maanrakennustyöt ja louhinta ovat monen pientalorakentajan budjetin musta laatikko.Etukäteen voi budjetoida monenlaista mutta useimmilla toteuma kuulemma heittää enemmän tai vähemmän. Alla oleva siis avuksi mutta ei ennusteeksi!

      Louhinta oli meille käytännössä reilun 3 päivän, 300 kiintokuution ja 13 000 euron paketti, joka koostui seuraavista eristä: a) alkukatselmukset ja tärinämittarit, b) itse louhinta c ) täkkäyksen ja louheen lastauksen kaivinkonetunnit ja d) kuorma-autotunnit louheen poisviemiseksi.

      a) alkukatselmukset ja tärinämittarit meillä kolmeen naapuritaloon 600€ (http://rajaytyskonsultit.fi)

      b) Avolouhinta 27€/m3 ja kanaalilouhinta 37€/m3, yhteensä 10 000€, Louhinta Noopila (http://www.louhintaa.fi)

      c + d) Kaivinkone- ja kuljetustunteja kertyi noin 3 500€ edestä

      Plussapuolena: Merkittävä osa louheesta voitiin käyttää talon, autokatoksen ja pihojen pohjina. Suuri osa louheesta kelpasi läheiselle työmaalle mikä säästi kuljetustunteja. Louheen vastaanotto ei maksa mitään joten mieluummin sitä vei pois kuin savea.

      Ja lopuksi muutamia meillä toteutuneita laskusääntöjä: Louhinta-ala ulottui sokkelista 1,0-1,5 metriä ulospäin ja 0,5 m anturatasosta alaspäin. Kuutiosta kalliota syntyi noin 2,5-3,0 kuutiota louhetta ja yksi kuutio pain0i noin 1,5 tonnia. Yhteen 4/5 -akseliseen kuorma-autoon mahtui kerralla 16-20 tonnia kiveä.

      Toivottavasti näistä oli apua!

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s